انکودر صنعتی چیست ؟

Encoderها نوعی سنسور می‌باشند که در حال حاضر نقش سنسورها هر روزه پر رنگ‌تر می‌شود. در حقیقت سنسور (Sensor) داده‌های مناسبی را برای تصمیم گیری در اختیار سسیستم‌های کنترلی قرار می‌دهد. در صورتی که این سنسورها عملکرد صحیحی نداشته باشند، قویترین پردازشگرها هم از عملکرد مطلوبی برخوردار نخواهند بود. اساسا انکودرها هم نوعی از این سنسورها می‌باشند. به انکودرها اینکودر نیز می‌گویند که در هنگام شفت این قطعات به حرکت در می‌آیند، پالسی را متناسب با حرکت خطی تحویل می‌دهند.

انکودر صنعتی چیست ؟

هیراد کنترل عرضه کننده انواع تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس، جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید.

که این پالس این امکان را به ما می‌دهد که میزان تغییرات را در شتاب، سرعت، زاویه چرخشی و مکان تعیین نماییم. وظیفه اصلی انکودرها گرفتن بازخورد از حرکت دستگاها و تبدیل آن به یک داده قبل استفاده برای پردازشگرها و سیستم‌های کنترلی می‌باشد. در زبان فارسی کلمه Encoder به رمز گذاری ترجمه شده است لذا این نامگذاری به تبدیل حرکت به رمز یا کد به وسیله انکودر می‌باشد.

به عبارت دیگر انکودرها حرکت مکانیکی را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌نمایند و سیگنال خروجی که تولید شده است به وسیله سیتم‌های کنترلی مختلفی همچون PLCها قابل خواندن می‌باشد؛ سیستم های کنترلی با استفاده از سیگنال‌های دریافتی از انکودرها می‌توانند که موقعیت، جهت، تعداد پالس و … را تعیین نماید.

انکودر

انکودر

لازم است بدانید که در هنگام استفاده از انکودر انتخاب مدل مناسب برای موفقیت در کار بسیار مهم می‌باشد. Encoder یک ابزار سنجش است که از حالت‌های مکانیکی دستگاه برای ما سیگنال‌های الکتریکی را ارسال می‌نماید تا ما بتوانیم از آنها به عنوان فیدبک استفاده نماییم و دستگاه را کنترل کنیم. به عبارتی علت اصلی استفاده از Encoderها در صنایع مختلف این است که از محیط فیدبک گرفته شود و با استفاده از آن می‌توان یک سیستم حلقه بسته را ایجاد نمود.

انکودرها از انواع فناوری‌های مختلف برای ایجاد سیگنال استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به نوع مغناطیسی، مکانیکی، مقاومت، نوری، اپتیکال را نام برد. انکودرها با توجه به عوامل مختلفی دسته بندی می‌شوند برای مثال بر اساس نوع عملکرد و ظاهر که به دو دسته خطی و دوار تقسیم می‌شود؛ و یا تقسیم بندی بر اساس نوع عملکرد و نوع خروجی سیگنال که می‌توان انکودر افزایشی را نام برد.

Encoder صنعتی 

Encoder صنعتی 

از انکودر در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که به همین دلیل آنها را انکودر صنعتی می‌نامند. برای مثال انکودر صنعتی را صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌دهند چرا که ممکن است حسگرهای حرکت مکانیکی برای کنترل سرعت به کار برده شوند. از Encoder صنعتی، در صنعت استفاده می‌شود به عبارت ساده‌تر در صنعت صنعتی از آنها در بسته بندی، ماشین‌های برچسب گذاری، ابزار آلات با کنترل کننده‌های موتور یک و چند محور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Encoder را می‌توان در کنترل دستگاه‌های سی ان سی مورد استفاده قرار داد. کاربرد دیگر Encoderها در صنعت الکترونیک مصرفی می‌باشد، Encoderها به صورت گسترده‌ای در تجهیزات اداری و دفتری همچون چاپگرها، اسکنرها، تجهیزات اسکن PC به کار برده می‌شوند. استفاده از Encoderها در در صنعت پزشکی هم دیده می‌شود معمولا آنها را در اسکنرهای پزشکی، پمپ‌های توزیع، کنترل حرکت میکروسکوپی، نانوسکوپی دستگاه‌های خودکار و… مورد استفاده قرار می‌دهند. در واقع از انکودر صنعتی در ارتش هم استفاده می‌شود آنها را در آنتن‌های موقعیت یاب استفاده می‌کنند.

نکات خرید انکودر صنعتی

همان گونه که قبل‌تر توضیح دادیم Encoderهای صنعتی را در صنایع مختلف به کار می‌برند که معمولا انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که می‌خواهید Encoder را خریداری کنید باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهید از جمله این پارامترها عبارت‌اند از خروجی، کانال شاخص، خروجی، وضوح مورد نظر ، سر و صدا و طول کابل و در نهایت به پوشش و پایه انها دقت نمایید. با Encoderهای صنعتی می‌توانید به مزیت‌های استفاده از آن همچون قابل اعتماد و دقیق بودن پی‌برد.

انکودر صنعتی چیست

فهرست مطالب